همه چيز در مورد برند نايك!

كفش و كتاني داخلي و خارجي

همه چيز در مورد برند نايك!

بيل باورمن و فيل نايت در سال 1964 نايك را تاسيس كردند. هر كدام از اين دو نفر با تنها 500 دلار سرمايه، كفش هاي تايگر را از ژاپن وارد كردند و در آمريكا فروختند. در آن زمان برندهاي كفش آلماني بر بازار مسلط بودند و ترجيح داده مي شدند. همچنين ورزشكاران در سرتاسر جهان ترجيح دادند كفش هاي آلماني بپوشند. بيل و فيل بعداً Blue Ribbon Sportsرا تأسيس كردند، همان شركتي كه بعدها به شركت موفق كالاهاي ورزشي تبديل شد كه امروزه به نام نايك شناخته مي شود.

داستان موفقيت نايك مي تواند براي هر كسي كه به تجهيزات ورزشي يا نحوه راه اندازي يك تجارت علاقه دارد جالب باشد. بنابراين، ما طرح كلي اين موفقيت را ترسيم كرده ايم تا هر كسي بتواند جوهره موفقيت اين شركت را درك كند و بفهمد كه هر موفقيتي مي تواند با حداقل ها شروع شود! با تصويرگران پويا همراه باشيد!

آغاز نايك

بيل باورمن مربي دووميداني مشهور ملي در دانشگاه اورگان بود. او عاشق ورزش بود و براي بهبود عملكرد ورزشكارانش سخت تلاش مي كرد. فيل نايت يك دونده بود و در Bowerman’s Running Challenge بازي كرد و سپس مدرك MBAرا از دانشگاه استنفورد دريافت كرد.

بيل و فيل احساس كردند كه فناوري كفش مي تواند بهبود يابد. فيل مقاله اي در مورد چگونگي توليد 

كتوني نايكباكيفيت در ژاپن نوشت كه بتواند با محبوب ترين برندهاي آن زمان رقابت كند. بيل هميشه سعي مي كرد وضعيت (ايمن، راحت، ارزان) كفش هاي شاگردانش را براي عملكرد بهتر بهبود بخشد. درست زماني كه نوشته هاي اوليه او موفقيت آميز نبود، مقاله فيل نايت به تحقق روياهاي او كمك كرد. نايت ايده هاي خود را به چندين سرمايه گذار پيشنهاد كرد. اما در هر صورت بايد كار را خودش شروع مي كرد. وقتي به مربي قديمي خود نزديك شد، بيل او را متقاعد كرد كه شراكت بهترين چيز براي هر دوي آنهاست!

يك شركت بالغ

با رشد شركت، آنها فروشگاه خود و تعداد زيادي سفارش پستي داشتند. با گذشت زمان، بنيانگذاران شركت متوجه شدند كه آينده آنها در توليد است و فروش و توزيع موفقيتي براي آنها به همراه نخواهد داشت. بنابراين، آنها به سمت نايك، “شركتي كه در زمينه طراحي و توليد كفش فعاليت مي كند!” در همان زمان لوگوي معروف swoosh را طراحي و رونمايي كردند. مي توان گفت كه حداقل دو كليد براي موفقيت نهايي آنها وجود دارد:

كليد اول: اولين كليد اين بود كه در اين مدت، هر دو مرد مرتباً با تكنولوژي كفش امروزي همگام بودند و از دستاوردها استفاده مي كردند. آنها هرگز از فكر كردن در مورد چگونگي بهبود كيفيت و افزايش عملكرد كفش دست نكشيدند. هنگامي كه كفش بهترين عملكرد خود را دارد، به طور خودكار عملكرد ورزشكار را بهبود مي بخشد. بنابراين، آنها توانستند چندين طرح جديد ارائه دهند كه در مسابقات محلي اورگان مورد استفاده قرار گرفت.

كليد دوم: كليد دوم مربوط به طرز فكر ما در مورد نايك در عصر حاضر است كه با حضور افراد افسانه اي مانند “فدرر و جردن” در ليست آنها تحسين برانگيزتر مي شود. آنها مي‌دانستند كه به ورزشكاري نياز دارند تا كفش‌ها و فن‌آوري‌هاي جديدشان را تأييد و تبليغ كند. در ابتدا آنها استيو پريفونتين را انتخاب كردند كه با كفش هاي خود موفقيت زيادي كسب كرد. زماني كه اين ورزشكار برند آنها را پوشيد، به طرز شگفت انگيزي در المپيك مونيخ ظاهر شد و عملكرد منحصر به فردي داشت. او همچنين در هفته نامه Sports Illustrated (مجله اي كه موضوعات مختلف مرتبط با ورزش حرفه اي را پوشش مي دهد) حضور داشت.

nike55

چند چالش

در دهه 1980، اين شركت با فراز و نشيب ها و چالش هايي مواجه شد. در اين زمان، ايروبيك به يك پديده بزرگ تبديل شد. با توجه به حركات خاص در اين ورزش، پوشيدن كفش هاي مخصوص ضروري بود. در اين زمان، نايك مي تواند شانس زيادي براي توليد و تصرف بازار كفش هاي هوازي داشته باشد. اما اين شركت به دليل چشم انداز بلندمدت شانس خود را از دست داد.

خوشبختانه نايك توانست به سرعت به دنياي شهرت بازگردد. آنها فناوري توليد خود را با طراحي هاي زيبا و شيك، زيره هاي ايمن و شفاف توسعه دادند و منتشر كردند. اين نسخه با كفش هاي متقاطع و تبليغات تاريخي و ارزشمند “Bo Knows” همراه بود. همچنين در دهه 80 شاهد ظهور اين برند بوديم كه ارتباط تنگاتنگي با «نايك جردن» داشت. “Michael Jordan Air Nikes” يكي از ماندگارترين و شناخته شده ترين برندهاي تمام دوران بوده است!

نايك 6

شركت هاي خريداري شده

سال هاي 1990 و 2000 سال هاي گسترش نايك در زمينه هاي مختلف توليد تجهيزات ورزشي (پوشاك، فوتبال، گلف و …) بود، نايك در كنار نزديك شدن و ارتباط با افراد مشهور براي جذب مشتري، موفق به خريد چندين شركت كوچك نيز شد. تا در آينده موفقيت بيشتري كسب كنيد. آنها همچنين چندين شركت كوچك را فروختند تا فعاليت خود را ادامه دهند. با اين حال، Converseو Hurley International در حال حاضر اصلي ترين و مهم ترين شركت هاي زير نظر غول نايك هستند. حتي يك سري كفش ورزشي جداگانه و اختصاصي براي بازيكنان تنيس، بسكتبال و فوتبال وجود دارد. ورزشكاران المپيك نيز در اين دايره قرار مي گيرند!

تلاش بسيار زياد و تصميمات خوش شانس اين شركت، نايك را به آنچه امروز مي بينيم تبديل كرده است. در حال حاضر حداقل 50000 كارمند در اين شركت مشغول به كار هستند. ارزش اين برند به تنهايي 10 ميليارد دلار است و سود آن سالانه صدها ميليون دلار است.

نايك اگرچه از ابتداي تولد تا كنون نوساناتي را تجربه كرده است اما امروزه در بهترين رتبه دنيا قرار دارد و مي توان گفت بي رقيب است. اين شركت با تلاش فراوان توانست به نقطه كنوني خود برسد، روزي كه بر اعتماد و علاقه مردم تكيه دارد. همچنين يكي ديگر از نشانه هاي موفقيت در طراحي بي صدا اين شركت، نسخه هاي فراواني است كه توسط اين شركت توليد مي شود! به عبارت ديگر، شركت هايي كه مي خواهند با استفاده از اين نام تجاري بفروشند و سود ببرند. اما نيازي به گفتن نيست كه نايك اورجينال محصولي بي نظير و بي رقيب است.

نايك 9

در اصل، نايك در ابتدا قصد داشت نام شركت را “بعد 6” بگذارد. اما در نهايت نام نايك (برگرفته از الهه يوناني پيروزي) انتخاب شد. نايك “ny-kee” تلفظ مي شود.

جف جانسون، اولين كارمند نايك، نام نايك را ابداع كرد.

اولين كفش نايك در اتو وافل ساخته شد. اين نوآوري در سال 1971 اتفاق افتاد، زماني كه او و همسرش براي صبحانه وافل درست مي كردند. اين ايده از الگوي دندانه دار براي كف كفش ورزشكاران به اين دليل بود كه كفش هاي آنها راحت تر به زمين مي چسبيد و ليز نمي خورد. به عبارت ديگر او مي خواست توانايي ورزشكاران را براي كنترل مسيرهاي دويدن خود افزايش دهد.

Swoosh نايك توسط كارولين ديويدسون، دانشجوي دانشگاه ايالتي پورتلند طراحي شده است. او اين لوگو را تنها با 35 دلار طراحي كرد. اما نايك بعداً سهامي به او داد كه اكنون بيش از 640000 دلار ارزش دارد.

شعار معروف نايك “فقط انجامش بده” الهام گرفته از سخنان يك قاتل زنجيره اي به نام گري گيلمور است كه او درست قبل از اعدامش با جوخه شليك در سال 1977 بيان كرد.

فروشگاه كتوني برند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.