آيا واقعاً كسي هست كه با لوگو يا نام كتوني نايك آشنا نباشد؟! همه ما نايك را مي شناسيم و شايد كفش هاي ما نايك باشد
اما امروز مي خواهيم حقايق پنهاني در مورد نايك به شما بگوييم، براي گفتن اين اطلاعات با ما همراه باشيد.
در دنياي امروز، به سختي مي توان كسي را پيدا كرد كه نام نايك را نشنيده باشد. اين شركت آمريكايي بزرگترين توليد كننده تجهيزات و كفش ورزشي است. ارزش تجاري نايك در سال 2017 29.6 ميليارد دلار است كه اين برند را به پرفروش ترين برند در جهان تبديل مي كند.
در اين پست حقايقي در مورد اين برند آمريكايي به شما خواهيم گفت كه ممكن است براي شما جالب باشد:
كلمه نايك از نام يك الهه يوناني گرفته شده است
كلمه نايك به معناي پيروزي است و از نام يك الهه يوناني گرفته شده است. دقيق ترين تلفظ اين كلمه در اصل Nai-ki است.
در بسياري از آثار هنري باستاني، اين الهه با دو بال به تصوير كشيده شده است.
در اساطير يونان، نايك به همراه كارتوس، بيا و زلوس همه فرزندان خداي آب استيكس هستند.
اين شركت قبل از تغيير نام به نايك با نام Blue Ribbon Sports فعاليت مي كرد.
بنيانگذاران نايك فيل نايت و بيل باورمن هستند.
در سال هاي اوليه، Blue Ribbon Sports يك سيستم توزيع كفش بود.
فيل نايت و بيل باورمن در ابتدا در توزيع و تحويل كفش در اين سيستم شركت داشتند.
بيل يك مربي ورزشي دبيرستان و فيل يك دانش آموز ورزشكار بود كه با هم كفش ها را تحويل مي دادند.
اين برند در اصل توزيع كننده كفش Onitsuka Tiger بود.
اين برند كفش ورزشي در ابتدا كفش Onitsuka Tiger را توزيع مي كرد.
براي كساني كه نمي دانند Onitsuka Tiger كيست، Onitsuka Tiger يكي از بزرگترين توليد كنندگان كفش ورزشي در ژاپن است.
اين برند توسط يك افسر بازنشسته ارتش تاسيس شد. هدف آن از توليد كفش هاي ورزشي ژاپني افزايش عزت نفس جوانان ژاپني و كاهش آسيب هاي ناشي از كفش هاي ورزشي نامناسب است.
امروزه اين برند را با نام Asics مي شناسيم. نام اين شركت پس از ادغام Onitsuka Tiger با دو شركت ژاپني ديگر تغيير يافت.
شعار نايك "فقط انجامش بده" است.
شعار اين شركت برگرفته از آخرين سخنان يك قاتل زنجيره اي است.
گري گيلمور يك قاتل زنجيره اي بود كه در سال 1977 اعدام شد. آخرين كلام او قبل از مرگ "Let's Do It" بود.
برند نايك با تغييراتي اين عبارت را به عنوان شعار اين شركت برگزيد.
فروش كفش اسپرت بلو ريبون در مدت زمان كوتاهي رشد بسيار خوبي داشت.
در سال اول نايت و بوورمن به عنوان توليد كننده كفش، آنها 1300 جفت كفش كتاني فروختند. 8000 دلار از فروش اين كفش ها درآمد كسب كرده است.
در سال دوم، اين درآمد به 20000 دلار رسيد. اين مقدار پول فقط از يك كارگر تمام وقت حمايت مي كند.
در سال سوم درآمد حاصل از اين توليد بسيار افزايش يافت و بلو ريبون اسپرت توانست اولين فروشگاه كفش خود را افتتاح كند.
كارولين ديويدسون لوگوي نايك را با قيمت 35 دلار طراحي كرد.
لوگوي برند نايك توسط يكي از فارغ التحصيلان دانشگاه ايالتي پورتلند به نام كارولين ديويدسون طراحي شده است.
باورمن از او خواست كه لوگوي برند نايكي را طراحي كند و او اين لوگو را براي نايك با قيمت 35 دلار طراحي كرد.
پس از معروف شدن اين برند در سال 1983، نايت براي تشكر از ديويدسون براي ناهار دعوت كرد.
نايت انگشتري با آرم نايك به او داد.
او همچنين سهمي از سهام اين شركت را به ديويدسون داد.
نايك به طور متوسط 900 ميليون دلار در سال از فروش كفش، پوشاك و تجهيزات ورزشي درآمد دارد.
نايك در سال 2000 و 2002 براي تبليغات تلويزيوني برنده جوايز امي شد.
بزرگترين فروشگاه اين برند آمريكايي در لندن است. اين فروشگاه در خيابان آكسفورد لندن واقع شده است و سالانه بيش از 42000 كفش به فروش مي رساند.
- چهارشنبه ۰۴ آبان ۰۱ | ۲۰:۱۶
- ۳۲ بازديد
- ۰ نظر